Groep 1-2a

Welkom op de groepspagina van groep 1-2a!
De leerkracht van groep 1/2a ben ik, juf Joyce. U kunt mij bereiken via de mail of via de schooltelefoon: 015 256 19 28.
 

Regelmatig zal ik nieuwtjes, ervaringen of leuke foto's plaatsen. 

BERICHTEN

11 jun 2019 - Schoolreis
 

Vandaag zijn we met alle kleuters op schoolreis geweest. Allemaal in de bus naar speeltuin de Bras. Dat is een grote buitenspeeltuin in Delft. Je kunt er klimmen, van de kabelbaan, schommelen en er is een zandbak.

   

We hebben pannenkoeken en ijs gegeten. En ook al het lekkers uit onze rugzakken. Broodjes, koekjes, chipjes......

Het was een super, super leuke dag.


30 mei 2019 - De vijver en de sloot
Preview foto ‘In de buurt blijven, Bommes’ zegt moeder eend.
‘Tuurlijk’ zegt Bommes. Maar hij doet het niet.

Hij zit de libellen achterna en speelt met een kikker op de leliebladeren.
Als hij om zich heen kijkt, is Moeder Eend nergens meer te bekennen.
Bommes is helemaal alleen...

 

Binnenkort gaan we in dit project, aan de hand van het boek ‘Kom nou, Bommes’ van Jane Simmons, met de kinderen op onderzoek: wat is er allemaal te zien in de vijver of de sloot? Op een verteltafel vertellen de kinderen het verhaal na. Er zijn leuke activiteiten, met aandacht voor taal, rekenen, muziek en beeldende vorming, geschikt voor de kleuters.


30 mei 2019 - Techniek en wetenschap
Preview foto  

De Konstruktor

 

Met ons aller grootste constructiemateriaal, hebben de kleuters een “machine” gemaakt. Er werd verschillende dagen met plezier aan dit bouwsel gewerkt. Het grote constructiemateriaal staat in het speellokaal en hier mogen de kleuters uit beide kleutergroepen samen spelen en bouwen. Eén van de manieren waarop wij groepsdoorbrekend werken.


20 mei 2019 - Sprongen van 10
Preview foto  

We bekijken verkeersborden waarop staat hoe hard je mag rijden. Hoe hard mag een vrachtwagen rijden? Ligt het juiste getal erbij? Wie kent de getallen die op de kaarten staan?

We beginnen met het getal 10, De meesten kennen dit getal, we steken allemaal 10 vingers op. Zijn het er echt 10, even tellen! Eén van de kinderen krijgt de kaart met 10. Nu mag er nog iemand bij komen staan. Hoeveel vingers zijn het er nu in totaal? Dat zijn er 20, we tellen het na en het kind krijgt de kaart met 20 erop. En zo maken we de rij af. Als de rij klaar is, zeggen we de telrij op van 10 tot 100 in sprongen van 10. Wat valt ons op als we naar de getallen kijken? We zien dat de telrij van 1 naar 10 erin zit, met steeds een 0 erachter. We oefenen de telrij een paar keer achter elkaar. En ook in de dagen erna.


10 mei 2019 - Tel de auto's
Preview foto  

Als Tim buiten op de tegels is, let hij altijd heel goed op. Hij telt hoeveel auto's er langs komen rijden. Op een dag stond er een vrachtwagen met een lekke band in de straat. Alle andere auto's stonden erachter te wachten omdat ze niet verder konden rijden. File! Toen had Tim heel veel auto's te tellen. De kinderen tellen met Tim mee.

 

De getalkaarten worden te voorschijn gehaald. Tim kent deze getallen goed en hij is benieuwd of de kinderen ze ook kennen. De kinderen benoemen de getallen op de kaarten die zij zien. Nu mogen er auto's bij een getalkaart gezet worden in een lange file. Een ander kind doet hetzelfde. Welke file is langer? In welke file staan de meeste auto's?


06 mei 2019 - Tim op de tegels
Preview foto  

Tim moet op de stoeptegels blijven van zijn vader. Daar is hij veilig. Maar of zijn vader daar gelijk in heeft?

 

Ons thema gaat over veiligheid in het verkeer, met uiteenlopende activiteiten waarbij de kinderen veel kunnen ontdekken! Aan de hand van het boek ‘Tim op de tegels’ van Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer praten we over het verschil tussen gevaarlijk en veilig, hoe we veilig door het verkeer kunnen gaan, we leren woorden in klankgroepen verdelen en klankgroepen samenvoegen tot een woord. De kinderen kunnen luisteren of twee woorden rijmen en kunnen rijmen met eindrijm. We gaan tellen, oefenen eentje meer en eentje meer minder. En nog veel meer.

 


04 apr 2019 - Thema "Rikki en zijn vriendjes"
Preview foto Ons nieuwe thema gaat over omgaan met elkaar, over gevoelens, over vertrouwen in elkaar hebben, complimenten geven en krijgen, samenwerken en samenspelen. We gebruiken hiervoor het boek over RIKKI.

 

Er bestaan dikke konijnen en dunne konijnen, slimme konijnen en domme konijnen, brave konijnen en stoute konijnen, jongens-konijnen en meisjes-konijnen. En allemaal hebben ze twee lange oren. Rikki ook, alleen... Rikki’s oren waren anders. 
Konijnenoren horen mooi rechtop te staan, allebei! En het rechteroor van Rikki hing.

‘Hangoor!’ riepen de konijnen. ‘Slapoor! Zet je oor rechtop, net zoals wij.’

 

De kinderen hebben bijen gekleurd. De bijen zijn allemaal anders, maar toch hetzelfde! "

 

Je hoort erbij!


23 mrt 2019 - Verkeersles
Preview foto  

Vrijdagochtend 29 maart gaan we fietsoefeningen op het schoolplein doen. Onze verkeersouders zetten hiervoor drie routes op het plein uit.

 

Wat we gaan oefenen? Lopen met de fiets aan de hand, een noodstop maken, een rondje fietsen, stoppen voor een stoplicht, fietsen over een smal pad en een noodstop maken.

 

Dus vrijdagochtend meebrengen:

Een fiets met rem, zijwielen zijn geen probleem.

 

 


12 mrt 2019 - De monstertuin
Preview foto  

Als de beheerder van huis is... dansen de monsters op tafel!
Vermijd de vlammen van de Paarse Knoeren, kietel de Flufforries. Zet met de Hangdongel, de Morf en de Dragomen de boel op stelten, maar... kijk uit voor de Woeste Wurgelguik!
Kan één jongetje een hele monstertuin leiden?

 

Dit gruwelijk geestige verhaal hebben we, samen met Pnina van Schupper Levy (dansdocent van DOK), vorm gegeven in beeld, beweging en woord.

 

 


19 feb 2019 - We hebben er een geitje bij
Preview foto Na de voorjaarsvakantie starten we met een nieuw thema. 

Op de kinderboerderij is een geitje geboren. Mik springt op zijn step en gaat het bezoeken. De kinderboerderijdieren koe, paard, kip, konijn en de varkens begroeten hem telkens op hun eigen manier met hetzelfde nieuws: we hebben er een geitje bij! De boer neemt Mik en alle dieren mee naar moeder geit en haar mooie, kleine geitje.


19 feb 2019 - Bijna lente
Preview foto Niet ver van school in het park zijn er op verschillende plekken sneeuwklokjes te zien. Prachtig!

13 feb 2019 - Chopper
Preview foto Vanaf vandaag racen we over het plein met deze super chopper. Deze Winther chopper zit als een echte Harley Davidson, met een lage zit en een hoog stuur.

 

Dankzij de actie -Jumbo sparen voor je school- hebben wij nu deze coole chopper.


03 feb 2019 - Ontdekken in het cijferwinkeltje
Preview foto Voor ons nieuwe thema gebruiken we het boek: Het cijferwinkeltje, geschreven door Marianne Busser.

Oma Blom is dol op cijfers en tellen en rekenen. Ze vindt dat allemaal zo leuk dat ze een cijferwinkeltje heeft geopend. Daar verkoopt oma cijfers, en ze vertelt aan iedereen hoe handig het is als je de cijfers kent en allerlei sommetjes kunt maken.

 

'Want - zegt oma - op de wereld
dat kan ik je wel voorspellen
zou ontzettend veel verkeerd gaan
als geen mens zou kunnen tellen...'

 

Hét boek om over cijfers, sommetjes, groot en klein, meer en minder, en andere rekenbegrippen te leren.


01 feb 2019 - Proefje
Preview foto Een vulkaan van klei laat je uitbarsten met een mengsel van baking soda en natuurazijn.

 

Wat heb je nodig?

  • boetseerklei
  • een dienblad
  • Baking soda
  • een scheut natuurazijn
  • rode voedingskleurstof/ecoline
  • een lepel
  • een maatbeker

Hoe maak je het?

  • Leg de boetseerklei op het dienblad
  • Gebruik de boetseerklei om een berg van te kneden
  • Maak een diep gat in de bovenkant van de berg. Nu heb je van de berg een vulkaan gemaakt. Het gat is de krater.
  • Laat de vulkaan van klei uitharden

Is de klei hard? Mooi, dan is het tijd voor het leukste deel van het werk: de uitbarsting van de vulkaan.

  • Giet wat natuurazijn in een maatbeker en doe er een paar druppeltjes voedingskleurstof doorheen. Dit zorgt ervoor dat de lava bij de uitbarsting rood van kleur is.
  • Strooi de backing soda in de krater van de vulkaan.

Om de vulkaan uit te laten barsten voer je de onderstaande stappen uit.

Let op: deze stappen moet je snel achter elkaar doen!

  • Giet een scheut van de natuurazijn met kleurstof in de krater van de vulkaan, op de backing soda.
  • Het mengsel van azijn en Baking soda gaat bruisen: de vulkaan barst uit.

30 jan 2019 - De archeoloog in de klas
Preview foto Vandaag hebben we bezoek van een echte archeoloog gehad. Hij bracht spannende dingen mee, zoals een schouder van een wolharige neushoorn, een schedel van een paard maar ook een drol van een dino (keihard als steen). Alex heeft eraan geroken, stoer hoor!

Ook hebben we een schedel van een paard bekeken. Op de plek van die grote gaten hebben zijn ogen gezeten, maar die zijn nu helemaal verdwenen. De tanden niet, die kan je nog goed zien. 

We weten nu dat, niet een archeoloog, maar een paleontoloog botten van dinosaurussen bestudeert. Tot slot hebben we hele mooie kralen opgegraven in de zandtafel. Het was super leuk, we hebben veel geleerd.


24 jan 2019 - Archeologische vondsten
Preview foto In de zandtafel zijn 'archeologische' vondsten te vinden. Met een troffel, kwastje, vergrootglas en pincet gaan de kinderen op zoek. Ze werken voorzichtig om niets te beschadigen. Wanneer zij een bot gevonden hebben, wordt het op de juiste plek gelegd.

De botten zijn gemaakt door de mama van Lola, Lola en Kiki. Heel erg bedankt, de kinderen vonden het geweldig!


23 jan 2019 - Nationaal voorleesontbijt
Preview foto Jaarlijks wordt een lokale held uitgenodigd om op onze school voor te lezen tijdens het Nationaal Voorleesontbijt om zo te laten zien dat ook zij voorlezen belangrijk vinden. Bij ons kwam Ronald Derks voorlezen, hij werkt bij de Gemeente Delft.  Al luisterend naar het boek: "Een Boek van Hervé Tullet" hebben de kinderen van de lekkere krentenbolletjes genoten, die Ronald voor ons had meegebracht.

 


07 jan 2019 - Thema Dinosaurussen
Preview foto We gaan met de kleuters op onderzoek naar de wonderlijke wereld van dinosurussen. We gaan deze dieren bestuderen als een echte archeoloog in de themahoeken en we geven stoere reken- en taallessen, aan de hand van de boeken 'Willewete Dinosaurussen' van Jozua Douglas en Barbara Rheenen, en 'De archeoloog' van Liesbet Slegers.

 

Kom, we gaan op dinojacht! 


07 jan 2019 - Proosten op een nieuw jaar!
 Wij proosten met elkaar op het nieuwe jaar! #lekkerproostenmetkinderchampagne

 


22 dec 2018 - Daltondiner
Wat hebben wij heerlijk gegeten! Het Daltondiner was ontzettend gezellig! Wij hebben genoten. En nu....VAKANTIE! Fijne dagen.

 


12 dec 2018 - Dixie
Preview foto Weet je waarom er vier blauwe toilethuisjes voor de deur van de school stonden?

We mochten de toiletten in de school niet gebruiken, er werd aan het riool gewerkt. Het was best spannend en ook wel een beetje koud. Gelukkig hielp juf Adrienne ons en was het maar voor één ochtend.


07 dec 2018 - O dennenboom
Preview foto O dennenboom, o dennenboom .
Wat zijn je takken wonderschoon. 
Lekker kliederen!!!

05 dec 2018 - Sinterklaas 2018
Het was weer een ontzettend gezellige, soms ook spannende tijd! Tot volgend jaar Sinterklaas!!


09 okt 2018 - Schrijfster in de klas
Preview foto Vandaag kwam schrijfster Annemarie van der Een bij ons op school. Zij heeft het boek “Ik wil een leeuw” geschreven.

De kinderen mochten brullen als een leeuw, luisteren naar het verhaal en vragen beantwoorden. Het was ontzettend leuk!

 

Een korte samenvatting van het boek:

Op een dag werd Sjuul wakker. Het was stil in huis. En eigenlijk ook best saai.
Ineens wist hij het: hij wilde een beest. Een huisdier. Vandaag nog! En hij wist ook wat voor beest...
Maar hoe ging hij mama zover krijgen?
 

21 sep 2018 - Verkeersles
Preview foto Oversteken bij een zebrapad, oversteken bij een stoplicht en oversteken tussen 2 containers. Wachten, goed kijken, niet rennen... De kinderen hebben het allemaal geoefend.

21 sep 2018 - Ruiken doe je met je...
Preview foto

21 sep 2018 - Thema: Het lichaam
Preview foto De afgelopen weken stond "het lichaam" centraal.

Met je ogen kun je kijken en met je neus kun je ruiken, weet jij waar je al je lichaamsdelen voor kunt gebruiken? En wij gingen ribben tellen.

 

Aan de hand van het mooie boek Willewete ‘Zo zie ik eruit’ van Pierre Winters en Eline van Lindenhuizen, namen wij de kinderen mee op een ontdekkingstocht naar hun eigen lichaam.